Recenzija knjige: Sokrat express - Što nas mrtvi filozofi mogu naučiti o životu

Autor: Eric Weiner
Izdavač: Planetopija d.o.o., 2022.
Prijevod: Jasna Mati
Recenziju napisala
: Ivana

Filozofija ima terapeutsko djelovanje, ali ne kao masaža vrućim kamenjem. Filozofija nije laka. Ona nije ugodna. Ona nije palijativna. Ona je prije teretana nego toplice.

Sokrat-express pametna je i duhovita knjiga puna vrijednih lekcija. To što se spominju filozofi u samom naslovu ne treba zabrinuti nikoga tko nije u dobre s njima, jer prije svega, ovo je knjiga o ljudskosti, životu i svima nama.

Marko* i ja po svoj prilici nemamo puno toga zajedničkog. Dijele nas stoljeća, da i ne spominjem jednako značajnu razliku u moći. Marko je upravljao carstvom približne veličine polovice kontinentalnog dijela SAD-a. Ja upravljam područjem približne veličine polovice mog radnog stola, a da budem iskren, ni to ne prolazi bez borbe. Vječno se opirem napadima buntovnih posjetnica, ponuda za pretplatu na časopise, mačjih dlaka, trodnevnih sendviča s tunom, mačke, budističkih drangulija, šalica za kavu, starih brojeva Philosophy Now, psa, poreznih obrazaca, pa opet mačke i, iz ne baš objašnjivih razloga, budući da živim 240 km od najbližeg mora, pijeska.

Eric Weiner sjajno je strukturirao knjigu: svako poglavlje započinje scenom vožnje vlakom (a vozi se svugdje po svijetu, od Atene, Frankfurta, New Delhija, Wyominga), a zatim predstavlja jednog od četrnaestero filozofa (Sokrat, Marko Aurelije, Simone de Beauvior…) i to u kontekstu nečeg svima nama bliskog. Tako imamo priliku slušati kao Schopenhauer, vidjeti kao Thoreau, ne žaliti se kao Nietzsche, boriti se kao Gandhi.

Svi su dakle sagledani kroz određene aspekte življenja, naravno dobivamo i autobiografski pregled situacije, a sve to kako bi autor i sebi i nama obnovio povezanost s iskonskom mudrošću i izvornom svrhom filozofije, a to je da nas propituje i uči kako živjeti smislenije živote.

Jutra određuju ritam dana. Poslije lošeg jutra slijedi loš dan. Ne uvijek, ali vrlo često.

Jutra pobuđuju snažne, podvojene emocije. S jedne stane, jutra odišu nadom. (…) Međutim, za neke od nas jutra odišu očajem. Ako ne volite svoj život, sva je prilika da ne volite ni jutra. Okus nadolazeće jeze. Napuštamo jedno stanje svijesti, san, i ulazimo u drugo, stanje budnosti. Da se poslužim geografskim terminom, jutra su pogranični gadovi svijesti. Tijuana uma. Zbunjujuća, s nejasnim nagovještajem opasnosti.

Iz citata ja jasno da je djelo puno humora i jednostavne proze, pa je više namijenjeno onima koji nisu iskusni čitatelji filozofije jer se ne pridaje tolika važnost povijesnom kontekstu i idejama koje stoje iza pojedinih mislilaca. No svima drugima, koji i vole i ne vole razmišljati o životu i postavljati neugodna egzistencijalna pitanja, knjiga bi mogla pružiti neke smjernice kako se uhvatiti u koštac s njima i primijeniti neke lekcije od Weinerovih velikih četrnaest.

Na taj način, u životu će nam biti prisutnije zahvalnosti i velikodušnosti, postat ćemo prisutniji i pažljiviji, bolje ćemo se nositi s nevoljama. Jer takva promišljanja, učenja od drugih i duboke introspekcije zbilja mogu učiniti razliku. Također, autor je jako zgodno povezao filozofiju s putovanjima jer nam oboje pružaju gledanje svijeta iz druge perspektive. Sokrat-express vozi ravno kroz današnja kaotična vremena i pruža nam putokaze kako ih što više zaobići, ostati pribran i pokušati biti sretan.

*Misli se na Marka Aurelija.