Recenzija knjige: Maska srama

Published on 2 September 2020 at 23:48

Autor: Minette Walters
Izdavač: Mozaik knjiga d.o.o., 2020.
Prijevod: Mirjana Pajić Jurinić

Minette Walters nije nepoznato ime u svijetu ljubitelja dobrih krimića. Njezini su romani ovjenčani uglednom britanskom nagradom Golden Dagger za najbolje kriminalističke romane. Koliko god im davala priliku, i koliko god to želim i nastavljam, krimići nisu žanr u kojem najbolje plivam. Ne mogu nažalost reći da me Maska srama držala svojim likovima i napetom radnjom, no isto tako ne mogu osporiti stilske kvalitete i općenito značaj u svijetu kriminalističkog romana. Jer koliko god ja nisam tu poželjan gost, znam da mnogi jesu, i smatram da će se svim ljubiteljima krimića i trilera ovo djelo svidjeti. I to ne samo sadržajno, već i stilski, jer je jako dobro i lijepo pisano.

Inače je roman objavljen 1994. godine, a u njemu se nalazi priča o zločinima i sramotnim, razornim tajnama koje je jedna žena bilježila u svojim dnevnicima.

Mathilda Gillespie stara je žena, razdražljiva, s premalo prijatelja. Drži se svoje kuće, izolirana je u svom bogatstvu i boli. No jednog dana pronađena je mrtva u svojoj kući, u kadi, prerezanih žila, uz praznu bočicu tableta za spavanje. Ustanovljeno je da je u trenutnu kad su je pronašli, bila već mrtva dva dana. No policajac Cooper i Mathildina liječnica Sarah Blakeney zgranuti su kad su na staričinu licu ugledali metalni kavez ukrašen vijencem od kopriva i tratinčica. Međusobno i svak za sebe postavljaju si pitanje: što se zapravo događalo u kući u mračnim satima prije Mathildine smrti?

Inače je maska srama pojam za spravu za mučenje. Koristila se u srednjem vijeku kao instrument za, može se tako reći, suzbijanje prljavih jezika žena. Nakon godina boli izazvane kroničnim artritisom, isprva se pretpostavilo da si je Mathilda oduzela život. No kako se događaji budu nizali, presuda o samoubojstvu uskoro će se pretvoriti u ubojstvo.

Spomenuta liječnica Sarah bila je jedina osoba koja je o starici imala dobro mišljenje. Uskoro u Cedar House dolaze Mathildina pohlepna kći Joanne i unuka Ruth gdje to postaje još očitije. Željne imanja koje su dugo čekale, obje ostaju šokirane kada su obaviještene da je Mathilda napisala novu oporuku, prepuštajući cijelo svoje imanje upravo liječnici Sarah.

Upravo zbog toga ona postaje glavni osumnjičenik za njezino ubojstvo. Kako bi izbrisala svoje ime, Sarah se upušta duboko u Mathildinu misterioznu prošlost, a potom raspliće zamršenu mrežu obiteljske pohlepe, zlostavljanja i izopačenosti. Iako se nema želju upletati u disfunkcionalnu obitelj čiji su odnosi duboko problematični i međusobno destruktivni, sve joj se nameće samo od sebe.

Kao i u svakom pravom krimiću, mnoštvo je likova koji sudjeluju u sve zamršenijoj radnji. No ovdje je fokus najviše na opisivanju drama unutar razbijenih obitelji. Autorica jako vješto pruža uvid u širu građansku zajednicu koja je usko povezana s provjerom, krađama, silovanjima, incestom, izdajom, ubojstvima, sramotnim tajnama, ucjenama i prevarama. Uz to je puna ideja i književno-kulturnih, ali i povijesnih poveznica. Shakespeare sa svojim djelima ima važnu ulogu, a i sama maska srama simbol je ne samo fizičkog nego i metaforičkog obuzdavanja. A njezino ustrajno promatranje izopačene ljudske prirode zasigurno stvara poseban doživljaj i užitak čitanja.