Recenzija knjige: Marilyn Monroe: Javni i tajni život

Published on 6 July 2019 at 22:09

Autor: Charles Casillo
Izdavač: Profil Knjiga d.o.o., 2019.
Prijevod: Branka Maričić

Norma Jeane Mortenson rođena je 1. lipnja 1926. u Los Angelesu. Svoje prve godine života majka ju je udomljavala prvo kod bake, preko posvojitelja, pa sve do sirotišta i udomiteljskih kuća, dok oca nikada nije upoznala. Rijetki posjeti majke i njezina želja za zajedničkim životom koštala ju je sloma živaca i završila je u bolnici. Istim putem su kročili majčin brat i otac, te na kraju počinili samoubojstvo.

S napunjenih šesnaest godina, Norma Jeane se udala i na taj način zaustavila silna seljenja i mijenjanja obitelji i skrbnika. Novopečeni suprug služio je u transportnoj mornarici tijekom Drugog svjetskog rata, dok je Norma bila zamijećena od strane jednog fotografa koji joj je ponudio posao modela. Ovdje je krenula preobrazba, te je svoju kosu skratila, izravnala i obojila u zlatno plavu.

Bila je najuspješniji model agencije uspješno se pojavivši na desetcima naslovnica raznih časopisa. Lovac na talente Lyon joj je dogovorio audiciju u 20th Century Foxu gdje je i potpisala šestomjesečni ugovor. Predložio joj je promjenu imena u umjetničko Marilyn pošto njezino nije bilo toliko komercijalno, te se tako u 21. godini „rodila“ Marilyn Monroe. Tu je sve krenulo, a ostalo je prošlost.

U početku je dobivala male i beznačajne uloge, te je i dalje radila kao model i na taj način stjecala kontakte u Hollywoodu. Primjećena je od strane najboljeg agenta koji joj je sredio manju plastičnu operaciju, pa su male uloge prešle u glavnu ulogu u filmu „Dont Brother to Knock“ u kojem glumi poremećenu dadilju koja napada djecu koju čuva. Ovo je bio trenutak u kojem je dokazala da je spremna za ozbiljnije uloge.

Obnažene fotografije sve poznatije glumice počele su kružiti po kuloarima gdje se je Hugh Hefner najbolje snašao i uvrstio ih u svoje prvo izdanje Playboya.  „Muškarci više vole plavuše“ i „Kako se udati za milijunaša“ dva su filma s kojima je Marilyn zaradila status A-liste glumica - najveće svjetske glumačke zvijezde. Uloge plavih seksi glupačica i njezina niska razina obrazovanja bile su ključne da ju se gleda kao likove koje glumi. Svojom energijom, karizmom, voljom i željom da bude prihvaćena kao „prava“ glumica nije odustajala od želje to i dokazati. Uspjela je s ulogom u filmu Neki to vole vruće za koje je dobila i Zlatni globus, dok se film smatra jednim od najboljih filmova ikad snimljenih.

Sve što je u životu postigla može zahvaliti samo sebi i svojoj osobnosti i naravno izgledu. Obraćajući pozornost na njezin rast u glumačkoj karijeri pomislimo kako je živjela bajku i zasigurno uživala punim plućima u svojim plodovima rada. No, istina je skroz drugačija. U vrlo ranoj dobi osjetila je da je drukčija i da nikome ne pripada što se kroz život provlačilo i štetilo njezinom krhkom biću.

Želja da nekome pripada, da bude voljena kao cjelokupno biće stvarala je u njoj zbog redovnih odbijanja strah i nepovjerenje, te tako hranila sve veću depresiju koju je pokušavala odagnati raznim tabletama i pićem. Ljubavi kroz život koje nisu preživjele njezinu snažnu personu stvarale su demone s kojima se ona nije uspjela sprijateljiti. Nakon svakog kraha, nakon svakog muškarca za kojeg je mislila da će ju napokon spasiti od samoće sve je dublje tonula u mrak.

Neuspjela samoubojstva, droga, pijanstvo, tuga, razočarenje, usamljenost bile su konstanta u njezinom životu. Ni „veliki“ muškarci za koje je mislila da će joj biti i veliki oslonac nisu se pokazali takvi, već površni dječaci željni samo plave ljepotice uz sebe. Nitko ju nije htio onakvu kakva je ona bila, svi su htjeli samo dio nje, zabavnu i vrckavu nju, svi su htjeli samo Marilyn Monroe.

Jako je teško reći bilo što o ovakvoj vrsti knjige jer nije krimić s linearnom radnjom i sretnim krajem. Ovo je priča o jednom posebnom životu za koji se ne znaju točni detalji, što onda stvara ljudsku znatiželju i istraživanja istog već više od pola stoljeća. Što je to bilo ključno da Norma Jeane postane najpoznatija plavuša na svijetu, što je to što ju je toliko trošilo i tjeralo u bespuća depresije i zatvaranja u sebe? Mislim da je vrijeme da se pročita ova knjiga i da svi sami dođemo do tog zaključka otvorenog uma i pokušamo ju razumjeti. Ne zna se sve o njezinom životu, a ni o smrti, no zna se dovoljno da nam promijeni pogled na lik i djelo Marilyn Monroe.

Marilyn nije bila nemoralna. Bila je mlada žena odgojena bez moralnog kompasa, bez smjernica ili čvrsta ženskog uzora, zapravo, bez ikakva uzora. Znala je ono što je naučila u vanjskom svijetu, na ulicama Hollywooda, i uporabila je to znanje kako bi preživjela. Njezina seksualnost bila je ono što su cijenili. Njezina seksualnost, mislila je, jedino je što može ponuditi - pa ju je katkad darivala. Kako bi to moglo biti neprilično ako pruža takav užitak?