Recenzija knjige: Zvjezdana prašina

Published on 6 April 2022 at 15:02

Autor: Byron Lane
Izdavač: Mozaik knjiga d.o.o., 2022.
Prijevod: Lidija Toman

Za Charlieja Bessona, njegova „terapeutka“ kaže da previše ugađa ljudima, da si zadaje prevelike ciljeve te da je perfekcionist u nesavršenom svijetu. Kathi je ikona, autorica bestsellera i nagrađivana filmska zvijezda, najpoznatija po ulozi svećenice u jednom SF blockbusteru. Ona je glumica kojoj je potrebna pomoć, a on samotnjak s margine kojem su potrebne smjernice. Charlie dobiva posao svojih snova i upušta se u pustolovinu osobnog pomoćnika.

Zaželjela sam se laganog, po mogućnosti duhovitog, zabavnog štiva i bez nekog razmišljanja uzela „Zvjezdanu prašinu“ s police. Sinopsis ne donosi puno, ali meni je dalo naslutiti da sam na dobrom putu s obzirom na ono što želim čitati. Dobila sam željeno, plus puno više!

Kako uspijevate kršiti pravila tako opušteno i bezbrižno? Kathi slegne ramenima. Takav se rodiš.

Centar „svijeta“, nama ove knjige, a Charijevog života je glumica, zvijezda, svjetski poznata ikona. Vjerujem da smo svi u nekom trenutku čitali o zvijezdama, o poznatim osobama iz glumačkog/glazbenog svijeta i njihovim „mušicama“, zahtjevima, prohtjevima, problemima. Svašta se tu može naći, a na nama je da u to vjerujemo, zgražamo se ili nasmijemo i nastavimo s našim običnim životom sa svim gore navedenim osobinama, u svojoj „nebitnoj“ tišini. Razlika je samo u tome što mi nismo zvijezde i naši zahtjevi najčešće ostanu samo to.

Što manje granica imamo, to smo iskreniji, više smo sposobni vidjeti jedni druge, više smo ujedinjeni. Dijeljenje tajni je izraz iskrene intimnosti.

Kako se njima, najčešće, sve dopušta, pokušava udovoljiti svakom njihovom hiru, zanimanje pomoćnika, često je sve samo ne jednostavno. Charlie, kojem je život u rasulu, objeručke prihvaća suživot sa svojom najdražom glumicom iz mladosti i nada da će mu to biti dugo željena promjena na bolje. Nije se prevario, jer ništa tu više nije bilo stalno, normalno, mirno ili bez stresa. Njihovi životi i dani provedeni skupa bili su mi lijepo i jednostavno, vrlo filmično prikazani gdje sam čak mogla zamisliti ekranizaciju u obliku serije od 6 nastavaka. Definitivno bih to gledala!

Život je tu da ga se živi. Život nije tu da bi ga se potratilo na vječne sigurne odabire. Život ne treba tvrdoglavo štititi od svega.

Spisatelj je bio pomoćnik svjetski poznate američke glumice, spisateljice i komičarke Carrie Fisher, najpoznatije po ulozi princeze Leie u filmskom serijalu Ratovi zvijezda. Iako na početku knjige dobijemo informaciju kako je sve u knjizi fikcija i da se ne bazira na stvarnim ličnostima, ne mogu ne zapitati se, je li to stvarno tako. U tom svijetu pretjerivanja, ogromnih kuća s bazenima, milijunima na računu, sigurna sam da su događaji opisani u knjizi sigurno realnost iza nekih od tih divnih zidova.

Rado sam čitala o svakoj novoj zahtjevnoj ideji Charlijeve zvijezde kao i njegovog snalaženja oko odrađivanja tog zadatka. Radovalo me svako specifično ponašanje, ideja, razgovor koji je vodio s Kathi. „Pogledam na radnu površinu gdje na dva podmetača stoji lim s keksima. Keksi su prekriveni krpom, a na krpi je papirić na kojem piše: TIHO, KEKSI SPAVAJU.

Kada sam navela da sam dobila puno više od zabavnog teksta, navest ću da smo na kvalitetan način upoznali Charlieja sa svim njegovim nesigurnostima, strahovima, razočarenjima, tugom i željom za boljim životom. „Volio bih da se svijet može zaustaviti i za nas ostale kad nas uhvate trenutci sumnje i straha, da nam podari vrijeme koje nam treba da dobijemo vjeru u sebe. Volio bih da postoji dugme za pauzu koje možemo pritisnuti dok ne shvatimo što trebamo shvatiti, dok ne zaključimo što nas čeka i krenemo tome ususret s jasnoćom i lakoćom.

Kathi nam se također dala sa svim svojim pretjerivanjima u svakom pogledu na svaki segment svog života. Neću pisati što mi je točno bilo pozitivno u karakterizaciji likova, jer svatko sebi stvara likove čitajući, već ću kao i kod Charlieja ostaviti citat koji pokazuje kako ni njoj, u svom tom bogatstvu i sjaju i prepoznatljivosti ruže nisu uvijek cvale. „Strašno sam umorna. Umorna sam od neprestanog razmišljanja. Umorna sam od neprestane brige. Umorna sam od osjećaja da nisam dovoljno dobra, i dovoljno mršava i da ne glumim u dovoljno filmova, i da nemam dovoljno novaca. Strašno sam umorna. Htjela bih ne raditi ništa. Htjela bih razmišljati o ničemu, ali meditacija mi ne ide i ne izgledam dobro s bradom.

Dobili smo prikaz dva potpuno različita života koji dijele svakodnevne sate, dane, noći u njihovom dobrom i lošem svjetlu. Njihov odnos je rastao, mijenjao se, bio živ i sve sam mogla zamisliti kao istinu. Ponekad pretjeranu, jer ipak imamo glumicu u pitanju i onda je sve dopušteno, ali toplu, ljutu, razočaranu, nadurenu, ljudsku istinu. Presjek čovjeka, društva, prijateljstva, roditeljstva, ljubavi, privrženosti, promjene, pametno i istinito, puno nade i topline, ali i slomljenih srca.

Nadam se da sam uspjela dočarati ono što je mene očaralo u ovoj priči, bez obzira što ovo nije književnih vrh. Jednostavno je i ugodno iznenađenje, roman koji pruža više od onoga o čemu, u samoj srži govori. Čitajte!

Čini mi se da se s nekim ljudima jednostavno ne može razgovarati. Neki ljudi prolaze kroz život potpuno nesvjesni, nesvjesni ljudi oko sebe. Pa se ponekad razgovor s čovjekom koji spava nimalo ne razlikuje od razgovora s istim čovjekom dok je budan.