Recenzija knjige: Feniks i Čarobni sag (Five Children #2)

Published on 4 May 2022 at 16:34

Autor: E. Nesbit
Izdavač: Zagrebačka naklada d.o.o., 2019.
Prijevod: Vida Lapaine

Inače volim čitati serijale redom, ali kako je prvi dio „Petero djece i Pjesko“ bio nedostupan, a htjela sam vidjeti kakve su ovo dogodovštine s Feniksom i Čarobnim sagom, odlučila sam ipak uzeti drugi dio na čitanje. Malo me bilo strah koliko su povezani, koliko se nadopunjuju nastavci, ali ispalo je da sam drugi dio bez ikakvog problema čitala ne znajući ništa unaprijed. Baš mi je drago zbog toga! Trilogija je to koja završava s naslovom „Priča o Amuletu“ koji ću rado čitati ako mi dođe u ruke.

„Feniks i Čarobni sag“ dječji je roman i vjerujem da je predviđeno da se ne mora baš striktno čitati redom, već uroniti u bilo koju priču iz trilogije i uživati u svakoj stranici. Tako lijepo, onako „starinski“ pristojno i elegantno pisano da je svaka rečenica bila divna. Sigurna sam da je prijevod majstorski odrađen baš zbog tog uspjeha prenošenja cijele atmosfere.

Ja bih potvrdila da je ova knjigica divnih tvrdih korica klasik za djecu. Kao što su nam svima „5 prijatelja“ legendarni serijal koji se čita u tada predviđenim godinama, ali sigurna sam i ranije, a svakako i u kasnijoj dobi, ovaj mu stoji uz bok. Vrlo filmično pisan, gdje nam se svaka opisana scena prikazuje pred očima, jasno, obojano i stvarno, bez problema mi je dalo zamisliti i ekranizaciju.

Originalni naziv prvog dijela filmske adaptacije s Pjeskom je „Five Children and It“ iz 2004. godine u kojoj glavne uloge tumače Zoë Wanamaker i Freddie Highmore svima poznat po glavnoj ulozi u „The Good Doctor“. Trailer mi se čini jako zabavan i sigurna sam da bih uživala gledajući ga.

Prvi nastavak, roman „Petero djece i Pjesko“ je napravljen i u obliku mini serijala snimljen 1991. godine i sastoji se od šest epizoda i čak mi se čini da sam ih negdje, nekada i pogledala. Bez obzira, rado bih ja to ponovila i osvježila pamćenje. „The Return of the Psammead“ je nastavak serijala iz 1993. godine s također šest epizoda.

Slijedi ih i „Feniks i Čarobni sag“ ekraniziran u mini serijal i to 1997. godine pod istoimenim nazivom „The Phoenix and the Carpet“, s također šest epizoda. Roman ima i svoju stariju ekranizaciju iz 1976. godine pod istim imenom upriličen u mini seriji s osam epizoda. „Priča o Amuletu“ nije dobila svoju filmsku adaptaciju, barem koliko sam ja uspjela vidjeti, no nikada nije kasno...

Divne su mi ovo vijesti oko ekraniziranih serijala jer uvijek rado pročitano pogledam ako je i na taj način ostvareno. U ovom slučaju to znači da će biti puno ugodno provedenih trenutaka uz televizor s ovom posebnom ekipom od petero braće i sestara. Dječje priče i avanture su najčešće vizualno nadograđene s eventualnim specijalnim efektima gdje nam nestvarni likovi budu lijepo ukomponirani u cijeli projekt. Čarobno!

Glavni likovi romana su djeca različitih godina s najmlađim među njima od samo godinu i pol, gdje svatko od njih svojom osobnošću daje posebnu notu cijeloj priči. Znali su me nasmijati, onako pravo, iskreno, dječji. „To je jako strašno. Mrzim razmišljati o ljudima, a ne biti u mogućnosti reći ono o čemu razmišljamo zbog toga kako će se oni osjećati kad budu razmišljali o onome što mi mislimo i pitati se što su učinili da mi o tome tako mislimo i zašto tako mislimo.“ Nasmijati me, ali i zamisliti, promisliti, podržati ih u naumima koje uvijek skupa dogovaraju. Bila sam dio njih, dio njihove škvadre čitajući roman i ugodno sam se osjećala u toj ulozi.

Braća i sestre, u nama nepoznatom dobu s početka prošlog stoljeća, ponašaju se i žive na jedan drugi, kulturniji način, okrenut jedni drugima i svojoj mašti. Često u nedoumicama, a uvijek sa željom da postupe pravedno i ispravno sa što manje štete. „Jasno, svi rado patimo radi drugih, ali volimo da su oni toga svjesni, osim ako nismo ljudi izvrsna i plemenita karaktera.

Pozitiva protkana u svim odlukama, bez obzira u kojoj se nestašnoj situaciji našli, bit će rado čitana i od velikih i od malih, a moj je savjet da se čita u točno takvom, raznolikom društvu.

Toplina priče, zajedništvo glavnih likova i njihova pravednost potaknut će i dodatna pitanja kod djece koja će, sigurna sam, priču vidjeti na svoj jedinstven način. A mi stariji smo tu da ih poslušamo i usmjerimo ako je to potrebno, dok upijamo njihovo viđenje ovih lijepih avantura.

Žalosti iz mladosti ubrzo se čine poput sna.

Divna atmosferičnost dočarana na jednostavan, šarolik i zabavan način bit će lijepo društvo prije spavanja, kao i uz šalicu omiljenog pića, u ugodnom naslonjaču, po mogućnosti ispod tople mekane dekice.

To je ono najgore kod istine. Nitko u nju nikada ne vjeruje.