Recenzija knjige: Velika stvar

Published on 27 February 2021 at 01:18

Autor: Mihaela Gašpar
Izdavač: Disput d.o.o., 2020.
Recenziju napisala: Sandra

Znate ono kada često kažemo, za nešto što nam je lako i za što se nismo morali puno mučiti – “ma velika stvar” ili kako bi Ameri jednostavno rekli “big deal”? E, ovo je stvarno velika stvar i to s velikim “V”.

S djelima Mihaele Gašpar susrela sam se prvi put kad smo u čitateljskom klubu čitali njen roman “O čajnicima i ženama”. Odmah ću priznati kako mi priča nikako nije “sjela”, iz vrlo jednostavnog razloga – imala sam obiteljsku situaciju sličnu junakinji iz romana. To mi je bilo vrlo uznemirujuće i mučno. Ali nikako ne mogu reći da to nije bilo dobro napisano, dapače.

Ovaj mi je roman puno draži, iako i dalje autorica priča o likovima s kojima se ne biste željeli družiti ili popiti kavu. Međutim, da su svi savršeni, sretni i bogati, to bi bila samo još jedna od onih dosadnih knjiga kojih se nikad više ne biste sjetili. A to ne bi bila ni prava Mihaela.

Autorica ovdje stvara priču o jednoj bezimenoj obitelji, ispričanu od strane muškog djeteta u obitelji. Fini groteskni, satirični prikaz peteročlane skupine (nažalost ili na sreću povezane krvnim vezama) u kojoj pater familias ima konačnu riječ. Poput pravog kućnog zakonodavca, tatica donosi “Novi zakon” u kojem više nema plakanja, a odlasci u školu svedeni su na samo par dana u tjednu, jer on smatra da to tako treba biti.

A čime se ti ljudi uopće bave u životu? E, tu sam vas čekala! Otac koji je najpametniji na svijetu “istražuje” tržište pa tako kreću poslovi: od uzgoja kavkaskih ovčara i glista do prodaje Zepter posuđa, ali osnovna djelatnost (i najunosnija) je ipak pružanje usluga alternativne medicine. Uletjela je prava prilika za izvlačenje novca naivnima i lakovjernima – liječenje raznoraznih vrsta bolesti uz promjenu prehrane (svakako prijeći na vegetarijanstvo jer je to danas popularno), iscjeljivanje mahovinom i ostali slični načini prizivanja energije svemira.

Ovo je Mihaelina kritika na šarlatanstvo i “prodavanje magle” u svim onim poslovima o kojima jedva da nešto znamo. Nakon nekoliko odgledanih videa na You Toubeu odmah postajemo stručnjaci na svim poljima. Takvi se vrlo lako mogu prepoznati u romanu, a što se ostalih tiče, (pravih majstora svoje struke), oni neće imati problema jer će samo uživati u romanu.

“Ne bojim se oca. Otac je krtica, ponavljam u sebi. Običan maleni kukcojed. Slijep. Gluh. Nemoćan.”

Naš mali pripovjedač počet će mrziti vlastitog oca, zbog svih stvari kojima je primoran svjedočiti, a posebno zbog ponašanja prema njegovoj seki koja ničim ne zaslužuje okrutnost i zlostavljanje kojima je izložena.

“Više se ničega ne sjećam; ne znam kako izgleda moja sestra jer se između nje i mene protegnula neka sablasna bjelina u kojoj više ne vidim njezino lice. Ne znam koliko je visoka, gdje je prazno mjesto njezina ispalog mliječnog zuba i kako izgledaju nokti na njezinim rukama. Svi ti detalji po kojima sam je mogao pronaći između sve druge djece da joj i ne vidim lice, nestali su.”

Mala Magda je jedina koja je dobila priliku biti imenovana, kako bi ova priča ipak ostavila veći trag kod čitatelja. A, vjerujte mi, ostavlja itekako. Prekrasno i upečatljivo lirsko pripovijedanje autorice, bez obzira na teške teme koje se provlače romanom, natjerat će vas da nakon pročitanog razmišljate o tome dulje vrijeme. I da svakako potražite i njene ostale uratke.

Morat ćete pripremiti papir i olovku kako bi zapisali brojne prekrasne citate (ili ih jednostavno pohraniti u vaša računala), iako ćete u određenom trenutku morati odustati jer će ih biti previše. Osobno sam uživala u svakoj riječi jer kad netko zna znanje, drugo ti ni ne preostaje. Osim pokloniti se i zahvaliti na tomu što postoje ljudi, poput Mihaele, zbog kojih pomisliš da je to lako i kako bi i sam mogao napisati jedan takav roman. U tome se upravo kriju ovakvi veliki umjetnici koji rade Velike stvari.

Za one koji ne znaju, podsjetimo da je Mihaela Gašpar po vokaciji kiparica i ako svoje skulpture stvara na način kao što piše, onda to ne može biti drugačije nego savršeno. U to uopće ne sumnjamo.

Pored kratkih priča, autorica je objavila sljedeća djela: romane “Bez iznenadnih radosti molim”, “Mitohondrijska Eva” (rukopis ovog romana proglašen je najboljim proznim rukopisom na 7. anonimnom natječaju osječkog ogranka Matice hrvatske 2012. godine),  “O čajnicima i ženama” (u finalu za nagradu Fran Galović 2017. godine), “Spori odron”, “Nemirnica” te zbirku kratkih priča “Slatkiš, duhan, britva” (u užem izboru za nagradu Ksaver Šandor Gjalski 2013. godine).

Nema sumnje da ću nastaviti druženje s ovom autoricom, željno iščekujući neke sljedeće “Velike Stvari”.

“Baka, riječ koja je obla poput prepunjene jastučnice – i meke i tvrde istodobno.”

“Riječ otac je poput kraja odrezanog užeta koji je beživotno pao na tlo.”