Recenzija knjige i filma: Slučaj ljevoruke dame (Enola Holmes #2)

Published on 23 September 2024 at 00:37

Autor: Nancy Springer
Izdavač: Naklada antìpōd 2022.
Prijevod: Petra Pugar

Ali osoba može govoriti istinu i svejedno biti zločinac.

„Slučaj ljevoruke dame“ uspješan je nastavak odlične prve priče o Enoli Holmes „Slučaj nestalog markiza“. Imajući to na umu, divna je vijest da nam je nakladnik već preveo još jedan nastavak, treći dio „Slučaj bizarnih buketa“. Odmah ću reći da od mene imate preporuku za prva dva dijela, a ako se nastavi niz, ne sumnjam da će i treći biti na istoj razini. Nadam se čitanju i pisanju i o njemu. Ali prvo ćemo se pozabaviti „Damom“.

Enola Holmes odlično je uveden lik u već nam dragu i dobro znanu Holmes braću. Enola je zabavna, vrckava, inteligentna, tvrdoglava, radoznala, duhovita, spretna mlada dama. Djevojčurak koji je u drugom dijelu sve navedeno, ali svakako ozbiljnija. Lijepo je autorica utkala njezinu promjenu u odgovornosti kada je to, za kvalitetu priče, bilo potrebno. Ostaje ona svoja, ali nam naočigled odrasta.

Jako me ta situacija prolaznosti godina podsjeća na onu moje nećakinje. Nesvjesna sam protoka vremena koje se pretače u godine dok ne vidim nju, djevojku u kojoj se sada skriva ona tiha i draga djevojčica. Svjesni ili ne, godine i nove situacije od nas rade odrasle osobe. Tako se dogodilo i s Enolom. I dalje je ona u problemima, ali ipak ne odustaje dokučiti svoje mjesto u svijetu, kao i u specifičnoj obitelji u koju pripada.

Grom i pakao, odakle da znam što i kako s obitelji? Spiritističko levitiranje djelovalo mi je manje tajanstveno od toga.

Duhovitost se i u ovom dijelu prožima kroz cijelu priču, onako nenametljivo, kroz karakterizaciju likova što cijeli roman čini jako simpatičnim. Vrckavost i snalaženje u novonastalim situacijama Enola nam prepričava na svoj jedinstven i njoj specifičan način.

Nakon što se u prvom dijelu „Slučaj nestalog markiza“ Enola osamostali, mora se snalaziti na razne načine kako bi tu svoju slobodu održala. Naravno da je lovi najpoznatiji svjetski detektiv – njezin vlastiti brat – Sherlock Holmes kako bi je poslao u školu za dame. I naravno da mu ona jako dobro izmiče.

Dok s jedne strane pazi da ne bude otkrivena Enola pokušava dokučiti zašto je i gdje nestala lady Cecily. Želi i dalje ići stopama svog brata i biti prava detektivka. Ne želi naučiti žonglirati s knjigama na glavi kako bi uspravno i pravilno hodala, ne želi naučiti svirati glasovir i govoriti francuski kako bi mogla, kada za to dođe vrijeme, zabavljati svog budućeg supruga. Ona zna da može puno više, ona želi puno više.

Što bi mi majka rekla da je sa mnom? Sasvim predvidivo: „Enola, sve ćeš moći sama.

Sestra je svoga brata pa oba zadatka uspije koliko-toliko držati pod kontrolom, dok nas taj nestabilan dio zabavlja i želimo da joj uspije ostvariti sve zamišljeno. Naravno da nema ničega bez zavrzlama, krivih „ulica“ i pogrešno interpretiranih tragova, ali tako je kod svakog detektiva.

Ugodnost čitanju donosi nam i ovaj put stil pisanja, na tragu arhaičnosti, tek toliko kako bismo se kvalitetno prebacili u godinu u koju je radnja smještena.

Spisateljica Nancy Springer nas i ovaj put uspješno vodi na kraj 19. stoljeća u London s cjelokupnim romanom bez pretjeranih i nepotrebnih situacija gdje prepoznajemo i jednostavnost Arthura Conana Doylea, oca braće Holmes. Knjige su pisane prije petnaestak godina, ali bi nas mogle zavarati puno starijim utiskom, baš zbog tog lijepog pisanja, ujednačenog ritma, jednostavnosti rečenica, nepretenciozno i inteligentno pričajući priču.

Krimi roman namijenjen mlađoj populaciji bit će dovoljno dobar i onoj starijoj – evo ja sam živi dokaz. Nisam naslutila obrat i nisam očekivala takav rasplet. Iznenadila sam se i krimi dio u priči je kod mene dobro prošao, cilj je ovog romana ostvaren. Iznenadila sam se, možda je bilo malo nategnuto, ali svakako bez nedovršenosti i bez rupa koje nam u zadnje vrijeme moderni krimići donose.

Volim Enolu, njezin lik. U ovom sam romanu dobila malu dozu „nadogradnje“ osobnosti i radujem se svakom novom sloju. Baš me zanima hoće li i je u drugim dijelovima autorica ovako uspješno graditi. Nadam se da se njezine glavne odlike neće previše mijenjati već da će njezin humor i vesela osobnost rasti sukladno sa svim ostalim osobinama kao i do sada.

Naravno da sam nakon čitanja morala pogledati i ekranizaciju. Volim to činiti i inače kada imam tu mogućnost, a sada sam se veselila drugom filmu imajući na umu onu odličnu prošlu. Knjiga je bila, u okviru onoga što predstavlja, odlično određena kako prva, ekranizacija prve također i očekivala sam isto, ako ne i bolje kod nastavka „Enola Holmes 2“.

Rijetko imam očekivanja jer s njima uživanje izostaje pošto konstantno nešto čekam, u glavi slažem kako bi trebalo biti da bi zadovoljilo neka moja maštanja. Tko to može kvalitetno postići za svakog čitatelja? Prva knjiga i njezina odlična ekranizacija navele su me na krivi trag jer ekranizacija nastavka nije imala nikakve poveznice s knjigom. Nikakve, osim da je Enola Holmes i dalje glavni lik koju nastavlja utjelovljavati uvijek šarmantna Millie Bobby Brown, te da je tu i dalje njezin brat Sherlock Holmes kojeg nam opet prezentira Henry Cavill.

Priča je potpuno drukčija što opet ne znači da je loša, ali one dijelove koje sam ja u knjizi prepoznala kao zabavne i napete ovdje su izostavljeni. Osim što su otišli u drugom smjeru s odnosom sestre i brata, glavna premisa nema nikakve poveznice s ljevorukom damom. Dobili smo jedan, rekla bih, obiteljski krimić jer je pogodan za sve uzraste koji bih preporučila za jedno ležerno i lijeno nedjeljno popodne. Isto kao i knjigu.

To što nastavak romana nije isti kao i nastavak ekranizacije u ovom je slučaju, s obzirom na to da je i jedno i drugo odlično, plus. Imamo dvije različite priče, dva različita scenarija za uživati u Enolinim dogodovštinama. Zabavit će nas sve redom, a razočaranja neće biti jer ćete sada znati da roman nema nikakve veze s filmom i da ne očekujete uočavanje neskladnosti. Što ja inače volim raditi i onda vagati gdje mi je što bilo bolje. Ovdje je različitost potpuna, a kako sam shvatila, ista će situacija biti i s trećim romanom „Slučaj bizarnih buketa“ i njegovom ekranizacijom „Enola Holmes 3“.

Sve nam navedeno još preostaje provjeriti s čitanjem novog romana koji se već može kupiti u knjižarama ili preko web stranice nakladnika, kao i s novim filmom čiji je izlazak najavljen za pred kraj 2025. godine.

Dok se čeka nova ekranizirana Enola, na repertoaru imate tri romana o njoj i dvije ekranizacije i sve navedeno je kvalitetno, zabavno i pružit će vam nekoliko sati ugodno provedenog vremena. Od mene imate preporuke, a na vama je provjeriti koliko se vaši utisci slažu s mojim viđenjem.