Recenzija knjige: Priče za laku noć za mlade buntovnice - 100 pripovijedaka o izuzetnim ženama

Published on 13 February 2020 at 11:31

Autorice: Elena Favilli i Francesca Cavallo
Izdavač: Znanje d.o.o., 2017.
Prijevod: Morana Šimat

Bile jednom dvije mlade i vrlo znatiželjne djevojke Elena i Francesca koje su došle na ideju napraviti posebnu knjigu o posebnim ženama diljem svijeta...

...još su uvijek i mlade i znatiželjne. Ovaj je uvod samo da ostanemo u duhu knjige napisane u stilu bajki. A kad bi i njih dvije dobile svoju priču sličnu pričama iz knjige, a nije da nisu zaslužile, upravo bi ovako i mogla početi.

Posebna knjiga, da. S jednom posebnom namjerom – nadahnuti djevojčice (ali i ostale) da sanjaju velike snove, da imaju samopouzdanja i da vjeruju u vlastite sposobnosti kojima mogu postići sve što naume. I na taj način mijenjati svijet oko sebe. A kako su i autorice ove posve originalne zbirke priča za laku noć navele u predgovoru:

„Važno je da djevojčice shvate koje im prepreke stoje na putu. Jednako tako važno je i da znaju da te prepreke nisu nepremostive. I ne samo da prepreke mogu svladati nego da ih mogu srušiti i raskrčiti put drugima koje dolaze, baš kao što su to činile te velike žene. Svaka od stotinu priča u ovoj knjizi svjedoči da srce koje vjeruje može mijenjati svijet.“

Već i prije izdavanja, ova je knjiga doživjela nezapamćenu pozornost. Naime, autorice Elena Favilli i Francesca Cavallo odlučile su svoj projekt financirati preko Kickstarter-a, web-portala na kojem se razni projekti predstavljaju u nadi da će se naći ulagači koji bi pružili financijsku podršku. Čim je prvotna ideja za knjigu objavljena, malo po malo sakupljeno je više od milijun dolara za materijalno ostvarenje ove knjige.

Time je postala najfinanciranija knjiga u povijesti prikupljanja novca za ovakav pothvat. U vrlo je kratkom vremenskom razdoblju knjiga postala prava pravcata senzacija u izdavačkom svijetu i to sve zahvaljujući ljudima diljem svijeta koji su prepoznali, vjerovali i poduprli cijeli projekt. I kad je u listopadu 2017. godine objavljeno iščekivano hrvatsko izdanje u nakladi Znanje, svi smo se mogli uvjeriti da je sva pažnja usmjerena ovoj knjizi u potpunosti zaslužena i opravdana. Jer kad je vidite kako izgleda, bit će vam i jasno zašto.

Za sve nas koji vole kad književnost postane najbolja prijateljica umjetnosti i dizajnu (ne mislim pritom samo na vanjske korice), mogu vam reći da ju je pravo zadovoljstvo držati u rukama. Jer, dok je listate, možete vidjeti stotinu prekrasnih i maštovitih ilustracija svih hrabrih junakinja spomenutih u knjizi. Na kraju se navodi podatak da je čak šezdeset umjetnica sa svih strana svijeta naslikalo ove predivne, predivne portrete. Inače su i njihova pojedinačna imena napisana na slici, kao i inspirativni citat svake žene.

A osim što je ugodna oku i što je možete samo listati satima i buljiti u slike poput malog djeteta, svaka je priča lijepo ispripovijedana. Autorice su, kako iz daleke i bliske povijesti, tako i iz sadašnjosti, izdvojile stotinu žena i o njima napisale kratku i inspirativnu priču. Zanimljiv je komentar koji se nalazi na poleđini knjige koji kaže: „U ovim pričama za laku noć, umjesto princeza, junakinje su stvarne žene koje su promijenile svijet.“

Kad se sjetimo priča koje su se oduvijek čitale djeci, posebice djevojčicama, ne možemo ne primijetiti da su mahom svi ženski likovi u tim pričama princeze, često vrlo nemoćne kad se nađu u nevolji, iz kojih se ne mogu same spasiti već im može pomoći jedino princ na bijelom konju. No vrijeme je da se poruke koje se šalju djeci konačno promijene, da se maknemo od princeza koje samo znaju biti lijepe, a približimo stvarnim ženama koje su svojim životima, sudbinama i postignućima promijenile tijek povijesti i nadahnule svijet.

Da se nadovežem na ovu temu jednom pričom iz knjige, koja opisuje Brendu Chapman. Priznajem da nisam znala tko je ona i da mi je, kad sam pročitala, bilo malo i žao. Naime, kao mala crvenokosa djevojčica voljela je crtati. I ta je ljubav ni s godinama nije napuštala i jednog se dana zaposlila ondje gdje je oduvijek sanjala biti – u Disneyjevu studiju u Los Angelesu.

No primijetila je tada jednu neobičnu stvar – u njihovim su crtićima i filmovima kraljevne bespomoćne jer su ih sve redom stvorili muškarci! Obećala je samoj sebi da će stvoriti drugačiju junakinju. I naravno da je ispunila to obećanje, kakva bi to žena bila da nije. Stvorila je, pazite sad, Meridu Hrabru! Dragu nam Meridu – hrabru, snažnu, slobodoumnu djevojčicu, izvanrednu s lukom i strijelom, koja je i dalje prekrasna, ali koja ima svog crnog konja na kojem juriša naokolo i doživljava neobične pustolovine.

Za svoj je film Brenda dobila Oscara i Zlatni globus. Brenda Chapman je dakle redateljica, a u knjizi joj društvo prave  slikarice, znanstvenice, aktivistice, plesačice, astronautkinje, glazbenice, boksačice, spisateljice, političarke... iz svih krajeva i vremena. Posebno mi je draga i priča o Astrid Lindgren koja je bila prava mala buntovnica i koja je stvorila najpoznatiju malu buntovnicu na svijetu – Pipi Dugu Čarapu.

A vi, sve male i velike buntovnice, čitajte i širite priče o ovim ženama, i ohrabrite se stvarati svoje!