Recenzija knjige: Čemu služi ovaj gumb?: autobiografija

Published on 11 February 2020 at 16:56

Autor: Bruce Dickinson
Izdavač: Rockmark d.o.o., 2019.
Prijevod: Ana Levak Sabolović i Lovorka Cesarec Ban

Pioniri britanske rock i metal scene Iron Maiden s Bruceom Dickinsonom na čelu, kasnih sedamdesetih godina prošlog stoljeća krenuli su vrlo ozbiljno svojim originalnim putem slave. Bruce je bio pjevač grupe u dva navrata gdje se u pauzi između dva razdoblja okušao i u solo karijeri. Od 1999. je drugi put prihvatio ulogu frontmana i do danas ju uspješno obavlja.

Što je sve ovaj povučeni individualac proživio i doživio skriva se iza jednostavno pisanih, ali vrlo zanimljivih i duhovitih stranica. „Čemu služi ovaj gumb?” prva je knjiga tematski vezana za Iron Maiden prevedena na hrvatski jezik.

Mladi, zaposleni roditelji su u početku Brucea puštali djedu i baki na skrb. Djed kao uzor bio je pravo usmjerenje za radoznalog dječaka: „Pristojan, pomirljiv i krajnje častan čovjek uvijek će zaštititi ono do čega mu je stalo.“ Sa šest godina se odselio kod roditelja koji su ga nakon pola godine poslali u privatnu školu. Često seljenje ga je u životu nagnalo da se oslanja samo na sebe.

Sestra, četiri godine mlađa, preponska jahačica, mu je ostajala na marginama života. S trinaest godina roditelji ga šalju u internat, te je cijeli svoj mlad život proveo odvojen od svoje obitelji. Odrastanje ga je otuđilo od roditelja i sestre, zlostavljanje i zadirkivanje kroz školovanje ga je „napravilo“ autsajderom, ali uvijek je pronalazio puno razloga za sreću. Baš taj pozitivan pogled na život ga je uvijek tjerao naprijed: „Nisam očekivao da će me ostali razumjeti, jer siguran sam da se mnogima moj život činio kao san, ali meni je trebao veći izazov od uspješnog stajanja na mjestu.

Britanski pjevač, zrakoplovni pilot, mačevalac, kantautor, glazbenik, poduzetnik, pisac, radijski komentator... Sve nabrojano je glavni pjevač heavy metal sastava Iron Maiden. Mogli bismo reći da ima „crve u guzici“ jer statičnost je nešto što izbjegava. „Uostalom, tome služi evolucija, mislio sam. Ako se planina nema namjeru pomaknuti otprilike u mom smjeru, nema mi druge nego doznati što je tu toliko zabavno i uspentrati se gore.

Jako sam se lijepo družila s vrlo pismenim, duhovitim, maštovitim, darovitim, upornim i svestranim glazbenikom. Iako priznajem da je prvi dio knjige pomalo i dosadnjikav, druga polovica je sve to nadoknadila. Raznorazna nabrajanja tko je bio gdje i s kime, ako ne znaš protagoniste, lagano ubija radnju. Nisam gorljivi obožavatelj lika i rada Brucea pa tako ni njegove grupe Iron Maiden, ali volim otkrivati nove ljude iz njihovih osobnih pera.

Da bi mi autobiografija bila baš onako po mom guštu, rado bih bila pročitala i par odlomaka o njegovoj društvenoj i obiteljskoj strani. Na taj način se čovjek također može jako lijepo predstaviti. Ne mislim na žuti tisak i na tračeve, već da nam sam protagonist malo otškrine vrata svoje privatnosti s kojom je sam dovoljno otvoren.
Za sve one koji vole opus grupe i njihovog frontmana, za sve one koji vole autobiografije, za sve one koji vole muziku, koncerte, i smatraju se muzičkim znalcem; ova knjiga će biti informativna, a ujedno i zabavna. Meni je pružila i više nego što sam očekivala i baš zato mi se svidjela. Da nisam jedina dokazuje i: „Originalno izdanje „What Does This Button Do?“ objavljeno je u listopadu 2017. godine i odmah je zasjelo na liste najčitanijih izdanja američkog New York Timesa i britanskog Sunday Timesa.