Recenzija knjige: Božja jednadžba – u potrazi za teorijom svega

Published on 30 May 2022 at 16:33

Autor: Michio Kaku
Izdavač: Planetopija d.o.o., 2022.
Prijevod: Matija Pospiš
Recenziju napisala
: Ivana

Ako uspijemo otkriti konačnu teoriju, ona bi s vremenom u širokim crtama trebala biti razumljiva svima, a ne samo nekolicini znanstvenika. Tako ćemo svi mi, filozofi, znanstvenici i obični ljudi, moći sudjelovati u raspravi o pitanju zašto mi i svemir postojimo. Da uspijemo naći odgovor na to pitanje, bio bi to krajnji trijumf ljudskog razuma, jer u tom bismo trenu spoznali Božji um. (Stephen Hawking)

Michio Kaku jedan je od najpoznatijih svjetskih fizičara i suosnivač teorije polja struna. Autor je nekoliko knjiga u kojima o fizici piše na razumljiv način. Jedna od tih je i ova u kojoj se uhvatio u koštac s mogli bismo reći svetim gralom fizike pokušavajući dati presjek i pokušaje traženja odgovora na pitanje kako je sve nastalo. To znači moći napisati jednadžbu koja bi obuhvatila čitavu fiziku, i to je jako izazovan san za autora, a i za svih nas svakako nešto da ti pamet stane. :-)

Postoje ta duboka filozofska pitanja koja već stoljećima, tj. od početka života muče velike mislioce, a to su pitanja od čega se sastoji svijet, što se dogodilo prije velikog praska, postoje li druge dimenzije i putovanje kroz vrijeme, što se nalazi s druge strane crnih rupa, je li multiverzum sastavljen od paralelnih svemira… Ono što bi se teorijom svega trebalo dogoditi je to da bi se na sve ovo trebalo moći odgovoriti i to zaista djeluje i zapanjujuće i zastrašujuće. Takva otkrića možda neće utjecati na svakodnevne stvari poput obavljanja kupovine ili odlaska na posao, ali će sigurno promijeniti mnoge životne filozofije.

Ovdje se svakako upoznajemo s autorovom, pa saznajemo da je zagovornik teorije struna prema kojoj se svemir sastoji od sitnih vibrirajućih struna, pa bi se slikovito moglo kazati da je Božji um kozmička glazba koja odzvanja prostorom i vremenom.

Inače, knjiga ne progovara samo iz pogleda fizike nego i metafizike, filozofije i jasno, teologije. Autor kroz poglavlja u knjizi daje povijesni presjek i pregled svih važnih otkrića i revolucija koje su nam donijele tehnološka čuda.

Tako se dotiče Newtonove revolucije, Maxwellovih jednadžbi, razvoja relativnosti, razvoja kvantne teorije, ovladavanja elektromagnetskom silom i spomenute teorije struna koju još uvijek nisu izrazili u njezinu konačnu obliku.

Naravno, nezaobilazan je i popularni Higgsov bozon, odnosno Božja čestica, nova slika prema kojoj su sve četiri sile u trenutku velikog praska tvorile jednu supersilu koja je poštovala vrhovnu simetriju, a jednadžba koja je njom upravljala je Božja jednadžba. Teoriju svega pokušali su otkriti mnogi, ali bez uspjeha.

Čak je i Einsteinova bilježnica sadržavala njegovu nedovršenu teoriju svega, koja bi, kako je mislio, omogućila da čita Božje misli. Autor je strastven i to je zbilja lijepo, zadivljen je, ima svoje mišljenje, i prenio je to i na nas, potaknuvši nas da se i mi zamislimo nad činjenicom da doista svi fizikalni zakoni našeg svemira mogu stati na jedan list papira. Iskreno, nisam o tome imala pojma. Bog je za njega kozmički dizajner, i to upravo zbog toga, zbog kratkoće i jednostavnosti. Jer svijet je dovoljno kompliciran i kompleksan i mnogoznačan zapravo, i gotovo sva područja ljudskog djelovanja se daju svakako tumačiti.

No nasuprot njih, fizika stoji i stari i postaje sve moćnija upravo zato što je sve jednostavnija, jer sve zapravo proizlazi iz nekolicine jednadžbi. Iako uvijek naravno postoje stvari i van dohvata znanosti, poput negacije jer se ne može dokazati da nešto ne postoji kad bi negdje na svijetu moglo postojati. Ovo je svakako jedna jako zanimljiva knjiga, danas je popularna fizika kao i psihologija, i iako nekad malo ipak prestručna, u dovoljnoj je mjeri razumljiva i zbilja nas tjera na razmišljanje.

A pitanje hoće li nam teorija svega otkriti smisao života možda i nije pravo pitanje, jer…

Kad se sve uzme u obzir, vjerujem da sami stvaramo svoj smisao. Bilo bi prejednostavno i prelako da neki guru siđe s planine i donese nam smisao života. Moramo se potruditi da bismo ga razumjeli i cijenili. Ako ga dobijemo na pladnju, on gubi svrhu. Da je smisao života besplatan, ne bi imao smisla. Sve što ima smisla rezultat je truda i žrtvovanja i vrijedi boriti se za to.