Recenzija knjige: Prehrambeni kompas

Published on 18 May 2021 at 16:05

Autor: Bas Kast
Izdavač: Egmont d.o.o., 2020.
Prijevod: Suzana Sesvečan Lozina

U podnaslovu knjige stoji ono što ona zapravo i jest - sažetak svih znanstvenih istraživanja o prehrani. Uz to je pisana mirnom i staloženom rukom njemačkog znanstvenog novinara i pisca Basa Kasta. Pravo je osvježenje da u današnjem nepreglednom vrtlogu svačijih "točnih" i "pogrešnih" mišljenja o "zdravoj" prehrani imamo priliku čitati razmišljanja prije svega razumnog čovjeka koji ne ide ni u kakve ekstreme.

Što je uistinu zdravo? Svatko tko je ikad posvetio makar malo vremena razmišljanjima i istraživanjima o zdravoj hrani, naišao je na malo je reći zbunjujuće podatke i sve što prolazi pod točne činjenice. Bježi od glutena kao od vraga - gluten ne treba samovoljno izbacivati. Masti su otrovne - masti život znače. Povrće je (mahom) zdravo, to se valjda većina slaže, ali ubijamo li ga termičkom obradom?

I sama sam godinama, svojevoljno, iz vlastitog interesa i želje za učenjem, čitala i iščitavala literaturu iz raznih izvora. Taman kad misliš da si nešto spoznao, nešto te uskoro pokoleba. I tako stalno u krug, dok valjda ne pustiš malo sve i shvatiš da je jedina tajna zdrave prehrane u zdravom razumu i umjerenosti. Pa mi je zadovoljstvo bilo još veće vidjeti da se i autor vodio tim načelima.

Ako ste zbunjeni i izgubljeni u pravilima za zdrav život koje svi dijele šakom i kapom, ova je knjiga zbilja dobar kompas. Osmišljena je kao sažetak znanstvenih istraživanja a podijeljena u dvanaest poglavlja kao dvanaest jednostavnih pravila zdrave prehrane koji uz podatke zrcale i autorove stavove i daju konkretne smjernice.

Nakon svakog poglavlja jako je dobro i pregledno riješen sažetak, često i u grafičkom obliku. Isto tako, na samom kraju kao epilog, nalazi se dvanaest autorovih kratkih i korisnih, naglašavam opet razboritih prehrambenih savjeta.

Autor knjigu započinje osobnom pričom, dijeleći s nama razloge zbog kojih se uopće upustio u ovo opsežno istraživanje koje mu je promijenilo život. U srednjim tridesetim godinama, iznenadno probadanje oko srca prisililo ga je da razmisli o tome kakav je život vodio, čime se bavio i što je jeo.

"Uvijek se iznova iznenadim koliko smo mi ljudi nadareni okrenuti glavu na drugu stranu kad je riječ o vlastitim slabostima i manama. Koliko smo slijepi, nesposobni suočiti se sa sobom, čak i kad nam netko gurne zrcalo pred lice. Međutim, tada u jednom trenutku - ako imamo sreće - dogodi se nešto čudesno i barem meni ne posve objašnjivo: u glavi se dogodi klik! I odjednom sve postane savršeno jasno. Napokon si spremna nešto poduzeti. Napokon si se spreman promijeniti. I više nego spreman - želiš se promijeniti!"

Iako je njegov "klik" bio reakcija na brigu za vlastito fizičko zdravlje, često nailazimo na razmišljanja koja su primjenjiva i na ostale dimenzije života, te nam je sve što čitamo blisko i korisno.

I on je, kao i svi mi, bio poprilično zbunjen i pomalo zgrožen "velikim istinama" kojim nas svi i "učeni" i laici bombardiraju, kao i mudrostima i čudima koji jamče dovođenje tijela u savršenu formu i figuru u samo sedam dana. Razne čak i poznate i raširene diljem svijeta dijete pune su obmana i marketinga.

Stoga se odlučio uhvatiti u koštac sa svime te pomoći sebi a i nama raščistiti put do normalnog zdravog života koji možemo živjeti, odnosno kojim možemo upravljati donoseći dobre odluke, i to ne isključivo prehrambene. Ne nudi nijedan rigorozni jelovnik, ne nameće svoja uvjerenja niti izbore, već otvoreno ali i nevjerojatno prisno priča s nama i dijeli što je sam saznao i zaključio.

Kroz knjigu se mogu naći i brojni poznati podatci, ali i pregršt novih zanimljivosti, primjerice o pravom učinku i funkcioniranju šećera, o dobrobitima kratkoročnog posta, o ljudima koji žive najdulje... Pitko, razumno, korisno. Ako tražite knjigu o prehrani u kojoj nema pametovanja ni brašna tigrovog oraščića, ne tražite dalje!