Recenzija knjige: Kupina i divlja ruža

Published on 6 April 2021 at 22:10

Autor: Sonia Velton
Izdavač: Mozaik knjiga d.o.o., 2020.
Prijevod: Aleksandra Barlović

Nije da sudimo knjige po koricama, ali nekad ne treba propustiti priliku ni naglasiti kada se susretnemo sa zbilja lijepom knjigom. Ipak, netko je i tu uložio truda. "Kupina i divlja ruža", debitantski roman engleske književnice Sonie Velton u nakladi Mozaik knjige ima prekrasnu, čarobnu i zadivljujuću naslovnicu. Iako je na kraju priča tekla tako da bi mogla dobro izgledati u obliku kakve sapunice, svijet koji se nalazi između korica ima s njima i podosta poveznica.

Godina je 1768., a Sara Kemp stiže u London, točnije u Spitalfields, s nekoliko novčića i pismom za rad kao sobarica. Takvu ju je poslala majka, iz siromašne obitelji, u nadi da će svoju kćer poslati u bolji život. Nije mogla ni slutiti koliko će se prevariti. Po dolasku, tako samu i zbunjenu, opazi je starija žena koja koristi priliku te joj ponudi prenoćište i privid sigurnosti.

Umorna i naivna, Sara prihvaća. No nije prošlo dugo vremena dok Sara ne shvati da je postala zarobljenicom svijeta prostitucije. Bez novca, Sara je prisiljena to raditi kako bi preživjela. Prolazili su mjeseci i nekako je i prihvatila svoju sudbinu, sve dok joj se život nije našao u opasnosti i dok nije shvatila da će morati pronaći izlaz.

Esther Thorel zarobljena je na svoj način. Ona je otmjena Engleskinja udana za tkača svile Eliasa, no u tom braku zanemarena je i usamljena. Osim toga, nigdje ne uspijeva iskoristiti svoju umjetničku i kreativnu stranu. Naime, nadala se da će upravo sa suprugom raditi i stvarati prekrasne svilene dizajne. No nakon odbijanja njezinih želja, čak štoviše omalovažavanja i ponižavanja, ona se okreće vjeri i dobrim djelima.

U pravom trenutku, životu ovih dviju junakinja susreću se i isprepleću. Esther spašava Saru u posljednji tren, nudeći joj posao sobarice u njezinoj kući. Iako sad izgleda da će se stvari odvijati u prijateljskom i dobrom smjeru, između tih žena razvije se neobičan, pomalo nelagodan odnos. Polako se u glavnu priču upliću i drugi likovi, a brojne tajne počinju se nazirati i otkrivati.

Kao što sam rekla, s likovima, njihovim zamršenim odnosima i cijelom radnjom, ovdje ima materijala za snimiti barem sto epizoda sapunice. Sve je puno peripetija, laži, preljuba, klimavog povjerenja, teških i tragičnih sudbina ali i realno ocrtanih likova u koje često nije moguće uperiti prst i odrediti ih dobrima ili lošima.

Priča o vremenu kad je svila vrijedila više od ljudskog života ispričana je iz perspektive dvaju ženskih likova, i to najosobnije, u prvom licu. Poglavlja idu brzo, rečenice nisu zamorne, dapače, prisutna je ta jedna lijepa, čarobna nota koja ih prožima. Ako vam treba nešto što će vas odmoriti a da pritom nije sve divnokrasnosavršeno, ne tražite dalje.