Recenzija knjige: Cijeli grad priča

Published on 7 February 2021 at 22:10

Autor: Fannie Flagg
Izdavač: Mozaik knjiga d.o.o., 2020.
Prijevod: Ozren Doležal

Iako zapravo četvrti nastavak serijala Elmwood Springs, roman Cijeli grad priča poznate i omiljene američke autorice Fannie Flagg može se čitati zasebno, bez ikakvih predznanja. Moderna je to priča o gradiću koji sasvim idealizirano i bajkovito počiva na zajednici, na bliskosti među ljudima, na međusobnoj zaštiti i očuvanju. U takvom gradiću, susjedi i njihovi dobri međusobni odnosi su najvažniji. Duhovit je i simpatičan ovo roman, doduše pomalo priprost i ne ono što inače čitam. Nema problema, nema kompleksnih odnosa, nema nikakve dubine ni težine. No da će opustiti i smirit ionako preaktivne moždane vijuge i živce, to itekako hoće!

Autorica nas vodi na povijesno putovanje koje vraća u doba i okolnosti u kojima se osnovao i razvio gradić Elmwood Springs u Missouriju. Moram priznati, doista savršeno ime, u potpunosti čarobno i bajkovito. Dakle, vraćamo se na kraj 19. stoljeća, i to prvo u Švedsku, gdje se teško živjelo i gdje nije bilo nade u bolju budućnost. Glavni lik i pokretač cijele priče oko osnutka spomenutog gradića je Lordor Nordstrom. U takvim okolnostima odlučuje napustiti rodnu Švedsku i preseliti se u Ameriku, zemlju u kojoj se snovi radom i trudom zbilja mogu ostvariti.

Tako kupuje zemljište u Missouriju, a ubrzo su mu se priključili i ostali, poznati i nepoznati ljudi. Malo po malo, njegova se vizija počinje ostvarivati. Ono što je posebice naglašeno kroz cijelu priču jest to da su svi bili srdačni, radišni, sa željom da život doista bude dobar. Kad je gradić već lagano stao na noge, sve se činilo na svom mjestu, no... nedostajala je ljubav. Kao skroman muškarac, napisao je skroman oglas, pronašao suprugu Katrin koja je zbog njega doputovala iz Chicaga pa je tako njegov čarobni gradić Elmwood Springs uistinu postao divno mjesto. Nema što, zvuči idilično. Kad bi barem tako bilo u stvarnosti.

Osim stvaranja najboljeg mogućeg ovozemaljskog života, dobri Lordor htio je stvoriti i prelijepo posljednje počivalište za svoju obitelj, prijatelje i dobre ljude koje će tek upoznati. Riječ je naravno o groblju, koje je dobilo ime Spokojna livada. Međutim, na tom se mjestu počinje zbivati puno više nego što bismo mogli zamisliti...

Autorica je već od prije poznata s "Pohanim zelenim rajčicama" s kojima je ostvarila veliki uspjeh. Žao mi je što je ipak kroz tu knjigu nisam upoznala, jer stilski itekako dolazi do izražaja ta životna pozitivnost i lepršavost, nešto što nam je svima prijeko potrebno, no tematski se nažalost nisam našla s ovom knjigom. No vjerujem da svima koji vole ovakve priče će Cijeli grad priča biti krasan. Točno se osjeti njen stil i moram pohvaliti prpošnost te neopterećenost ozbiljnim i dubokim temama. Puno je likova, svi su nekako svakidašnji, šaroliki, priprosti; prepoznat ćemo se svi u njima, to sigurno. Topla je ovo priča kad vam treba nešto lagano a da vas drži, o ljubavi, skromnosti, dobroti, vrlinama, obitelji, prijateljstvima. I američkoj povijesti, točnije sto njezinih godina.

Ocjena: 5/10