Recenzija knjige: Mračna šuma (Remembrance of Earth's Past #2)

Published on 21 January 2024 at 13:07

Autor: Liu Cixin
Izdavač: Vuković&Runjić, 2021.
Prijevod: Katarina Penđer

Dok god ne komuniciramo s vanjskim svijetom, svatko od nas može zauvijek čuvati tajne od sofona. Na tome se temelji projekt Nepronični Zidozornici.

Na tome se temelji i druga knjiga u znanstveno-fantastičnoj trilogiji Sjećanje na prošlost Zemlje proslavljenog kineskog pisca Cixina Liua. Mračna šuma počinje gdje je Problem triju tijela stao, mijenjajući priču i većinu likova. Opće je poznato da je čovječanstvo u trisolarskoj krizi, odnosno da je trisolarska flota na putu prema Zemlji.

Iako je planirano da stigne tek za nekoliko stotina godina, male se šanse daju ljudskoj vrsti da se spremi na borbu budući da su Trisolarci zauzeli potpuno superioran položaj poslavši ispred sebe napredne uređaje sofone koji ometaju Zemljane na sve moguće načine, a ponajviše u okviru tehnološkog napretka koji bi se mogao dogoditi u stoljećima koji ih dijele. Iako sofoni mogu sve vidjeti, čuti i pročitati, ipak nisu evoluirali kao vrsta pa im je ljudski um i dalje nepoznat.

UN stoga stvara projekt „Zidozornici“, izabirući četvero najboljih mislilaca na svijetu, dajući im neograničene resurse u nadi kako će u potpunoj samoći i tišini svojih umova, ne otkrivajući nikad nikome ništa, uspjeti smisliti plan za spas čovječanstva. Trojica sudionica su ugledni državnici i znanstvenici, dok je četvrti, Luo Ji, potpuni anonimac. No upravo njega prvog Trisolarci žele mrtvog.

I ovom je knjigom Cixin Liu potvrdio status čovjeka čije su mašta, vizije i ideje zbilja nesvakidašnje. „Ljudski organi za komunikaciju su puki evolucijski nedostatak, nužna kompenzacija za to što vaši mozgovi ne mogu emitirati snažne misaone valove. To je jedna od vaših bioloških slabosti, izravno prenošenje misli napredniji je i učinkovitiji oblik komunikacije.“

Opet se prisjećamo nezaboravnih piramida u kaotičnim i stabilnim erama, a ovog puta autor uvodi i nove, nenadmašno originalne i slikovite situacije poput hibernacije (vrsta zastoja koja likovima omogućuje da se doslovno zamrznu u vremenu na mnogo godina) ili kapljice koja može uništiti čitavu flotu u nekoliko trenutaka.

Stvar je ista kao i s prethodnom knjigom: ovo jest znanstvena fantastika, ali je, prvo, i puno više od toga, a drugo, to uopće nije ni važno. I ovdje se dotiče širokog spektra tema iz povijesti i filozofije, postavljajući i odgovarajući na brojna egzistencijalna pitanja. Jako je čitko i lijepo pisano, slikovito i uzbudljivo prije svega.

Autor je vrlo znatiželjan, skroman i bistar, zanima ga kako funkcionira svijet, kako se i zašto pojedinci i civilizacije bore sami sa sobom i jedni protiv drugih, je li bolje biti glasan i uočljiv ili tajanstven i nezapažen. Zanima ga i bliska i daleka budućnost, kakve nas okolnosti i problemi očekuju, može li se svijet spasiti ili nastaviti uništavati, a odgovore bismo mogli doznati u posljednjoj knjizi koju vjerujem uskoro očekujemo.